Elektromos autók – Going electric

Azt hiszem kijelenthetjük, hogy az elektromos autók terjedésének csak a legelvetemültebb benzingőz imádók nem örülnek.

A technika kétségtelenül terjed, annak ellenére, hogy számos problémát kell még megoldani, kezdve a felhasználók “range-anxiety”-nek nevezett úgynevezett “hatótáv szorongás”-ától a töltési lehetőségek tömeges elterjesztésén keresztül, az ipari elektromos hálózat felfejlesztéséig.

1561745287_Avoiding-Range-Anxiety-with-an-EV-Road-Trip-Checklist-Natural-Resources-Defense-Council

Írásom nem törekszik teljeskörűségre, csak azokat a témákat érintem, amik a profilomba vágnak. Azaz paranoid, összeesküvés-elmélet gyártó és tudattágító, alternatív aspektusba helyező. 😀 Na jó ezt csak azért mondom, mert sok kritikát kapok amiatt, hogy miért izgatom magam a környezetemet körülvevő dolgokon.

Engem az elektromos autó jelenség egyáltalán nem zavar, jelenleg is hibrid autót hajtok, annak ellenére, hogy itt az Egyesült Királyságban, ahol élek az ilyen autók presztízse a béka segge alatt van. Az angoloknál nagyobb petrol-head népség kevés van.

motorway-jam-1

Azért ragadtam billentyűzetet, mert autós újságíróink egy része még mindig ellenérzésekkel viseltetik az elektromos és hibrid autókázás iránt (Vályi István például a speedzone.hu egyik arca), aki a LEXUS 12 éves hibátlan hibridjének használt autó tesztjében annyit mondott, hogy erről az autóról nincs mit mondani. Jah, elektromos és benzines vegyes hajtás, regeneratív fékezés, hőszivattyús légkondi és fűtés, 9 literes városi fogyasztás 3.3-as V6-os motor mellett. Tényleg uncsi.

A másik véglet Karotta, aki leplezetlen lelkesedéssel borul le az új technika előtt.

Megjegyzem mindkettőjüket nagyon bírom és követem őket, azonban nagyon hiányolom azt a fajta utánajárást és tájékoztatást, amiből kiderülne, hogy az elektromos autó nem új és nem gyermekcipőben járó jelenség, amitől félni és kiforratlansága miatt tartani kell.

Tézisem nem más, minthogy az elektromos autók mesterségesen lettek visszatartva a nagyközönségtől.

Kezdjük az elején. Az első elektromos automobil, hívjuk mostantól EV-nek (Electric Vehicle) az autózás hajnalán jelent meg, közvetlenül a konflis után 1835-ben (!!!).  Azaz 35 évvel az első robbanómotoros automobil előtt. Ezek füstöltek, nehéz volt őket beindítani és karban tartani is, míg az EV-be csak be kellett ülni és menni vele, aztán tölteni. Hatótávjuk 30-40 mérföld volt, azaz 45-60km egy töltéssel. Hamar el is terjedtek, a 20. század elejére számtalan modell állt rendelkezésre.

6a00e0099229e888330133ecda7bd2970b

Akit érdekel a teljes, 1907-es EV katalógus, >>ITT<< megnézheti. Személyautók és teherautók is.

Ami a zajszintet illeti, íme egy 1912-es EV működés közben.

1899-ben egy hatótáv-rekord is felállt: 160km-t tettek meg egy Baker EV-vel. 1901-ben a francia Louis Krieger 307km-t tett meg egyetlen töltéssel, ez a rekord 1942-ig állt. Aztán 2009-ben a Tesla Roadster 501km-t tett meg, amivel megdöntötte az 1942-es rekordot.

1914-ben Henry ford, aki forradalmasította a sorozatgyártású autókat és Thomas Edison, aki pedig az elektromosság fejlesztésében szerzett elévülhetetlen érdemeket még együtt dolgozott az elektromos autón. Nagy terveket szőttek.

2019-11-06_150004

2019-11-06_150444

Hittek benne, hogy hamarosan az elektromos autózásról fog szólni a közlekedés, ami épp csak beindult akkoriban.

Nem ünneprontó akarok lenni, csak azt sugallom, hogy 2009-ben a nyálunk csorgott, hogy Elon Musk milyen innovatív, miközben egy 100 éve rendelkezésre álló és félreállított technológiát porolt le.

De hagyjuk is a régmúltat, az elektromos autózást titokzatos módon  kiszorította az olaj alapú belsőégésű motor, egészen drámai módon alakítva át a mindennapi életét milliárdnyi embernek.

Légszennyezés a nagyvárosokban, rettenetes méretű szervizhálózat. Sikerült a fejlett nyugati emberek torkán lenyomni azt az árat, amit a mobilitás oltárán fizettek. Mindez nem lett volna lehetséges, ha ezek a találmányok nem lettek volna erőnek erejével eltitkolva. Márpedig el voltak. Ennek bizonyítására ugorjunk egyet a közelmúltba, a 90-es évek végére – 2000-es évek elejére.

Három ismert giga autógyártó cég is komplett és remekül működő elektromos autókat fejlesztett szépen csendben, csak amiről tudunk. Ki tudja milyen projektek lehettek még futtatva.

A General Motors kifejlesztette és 1997-1999-ig árulta (pontosabban lízingeltette) az EV1-et. Egészen pontosan 1117 db-ot.

ev1

autowp.ru_gm_ev1_4.jpg

best_ev1_picture_1-502x384

 

A Honda az EV Plust.

Tüneményes kis elektromos autó volt, nem lehetett megvásárolni, csak lízingelni. Pár év után, mikor lejárt a lízing, nem voltak hajlandóak eladni a bérlőknek, begyűjtötték őket és bezúzták.

1920px-1997-1999_Honda_EV_Plus_01

Instrument_panel_of_a_1997-1999_Honda_EV_Plus_02

Igen, jól látjátok! Már akkor 41.682 mérföld volt benne. Gond nélkül futott ennyit. 100 mérföldes hatótávval, NiMh akksikkal. Aztán bezúzták, mint a többit.

 

A Toyota a RAV4 EV-t.

 

toyota-rav4e-electric-vehicle-san-francisco-march-2010_100309167_l

s-l1600-6-3

 

2002-ben dobták piacra, óvatosan lízingelve szintén. Pár gazdagabb ember megvehette, nem úgy, mint az EV1-et és az EV Plust, ami nem volt eladó semmiképpen. Ezekből emiatt ma is fut még egy pár Amerikában. Van olyan, ami még most is fut az akkori aksikkal, több, mint 100.000 mérfölddel.

Mindhárom típus kereskedelmi forgalomban volt a 90-es évek végén 2000-es évek elején, összesen 5000 db alatti szériáról beszélünk, tehát felfoghatjuk egyfajta társadalmi kísérletnek is.

Ami ezután történt az szégyenletes. A kocsik rendkívül népszerűek voltak a felső középosztály köreiben, imádták őket. Olcsón fenntartható, környezettudatos és megbízható gépek voltak. Az óriási dugókban csak álltak és nem szennyeztek.

A  GM viszont még 1994-ben megvette a NiMh akksi gyártás jogát a tulajdonostól az OVONICS-től. Lett belőle GM-OVONICS. 2000-ben sunyiban a Chevron és a Texaco – két olajcég – megszerezte az EV-khez nélkülözhetetlen  akkumulátor gyártáshoz tartozó szabadalmak nagy részét a GM-től. Az akkoriban használt NiMh akksik így hamarosan elérhetetlenek voltak a közönség részére, mivel hogy, hogy nem a gyártásuk megszakadt. Nem volt hát utánpótlás, a gyártók pedig a bérlők hangos tiltakozása ellenére döntöttek. A híres színész, Danny DeVito is köztük volt különben, de ez sem volt elegendő.

A lízingidőszak lejártával visszavették a bérlőktől és egyenesen a zúzdába küldték őket. Hát nem érdekes, hogy pont a Texaco tulajdonolja az akkumulátorgyártás jogait?

gmboob8

2019-11-06_144544

 

Az EV-1 ből mára alig 2-3 példány maradt fent, azokat is egyetemek kapták kísérletezgetni zárt területen, rendszám-mentesen.

18vjdirp1ecjgjpg

2019-11-06_144345

Itt két elzárt területen levő egyetemi EV1-et láthattok. Az egyik legalább zárt helyen van a másik már rohad, veri az eső, süti a nap.

A Hondából tudtommal egyetlen darab sem maradt fent, mindet bezúzták. A Toyota RAV4 EV-ből még fut pár darab az utakon (4-5db), az egyiket ez a hölgy próbálja életben tartani. Éppen most a napokban számolt be róla, hogy csodával határos módon talált egy karambolos autót, amiben évek óta érintetlen az akksi. Meglepetésére a NiMh akksik évek alatt sem mennek tönkre az állásban, hát beépítette a sajátjába és VOILA, működött!

2019-11-06_145546

Mostanra kezd helyrebillenni a rend. Terjednek ismét az elektromos autók. Mivel immáron elhárultak az akadályok és ömlenek a fejlesztési pénzek az iparágba, minden multi fejleszt ezerrel, Kínában már évek óta milliószámra futnak az elektromos autók. Itt egy furán bontott ábra.

Top_PEV_global_markets_stock_2017_final_with_California

Website_E-Mobility_Sales_EN_1163

Végül egy személyes élmény. 2011-ben én még nem tudtam, hogy elektromos autók ennyire az előszobában vannak és Stuttgartban lehetőségem volt kipróbálni egy elektromos A osztályos Mercit egy háztömb körüli kör erejéig. Hát a nyálam csorgott.

DSC00196

Folyt. köv.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ne fogd vissza magad!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s