Prius 2 vagy Prius 3? Összehasonlítás.

Sokak fejében merül fel, melyik a jobb választás, a 2-es, vagy 3-as Prius? Mivel nekem mindkettőhöz volt évekig szerencsém, tulajdonosként kívánok rövid segítséget nyújtani tapasztalataim megosztásával.

A P2-esem 2009-es gyártású volt és T-Spirit felszereltségű, kb 250-300e km futásteljesítménnyel. Navigáció és automata parkoló-asszisztens is volt benne, utóbbit párszor viccből kipróbáltam, de gyakorlati hasznát nem vettem, mivel kissé nehézkesnek találtam.

A jelenlegi autóm 2010-es P3, T4 felszereltséggel. Nincs benne navi sajnos és parkolás segítő extrák sem.

Lássuk tehát az összehasonlítást.

Küllem:

Azt hiszem vitán felül áll, hogy a P3 a legjobban sikerült forma mind közül, habár mindent egybevetve sem tartozik a legizgalmasabb formák közé egyik sem és akkor még finoman fogalmaztam. Őszintén szólva nem is értem a dizájnereket, hogy egy ilyen high-tech meghajtású  autót miért terveztek ennyire lúzerre (P2 biztosan az). A fél világ rajtunk röhög, indokolatlanul. Lehetettt volna egy menő dizájnja is.

priusy5Jól látható, hogy a P3 övvonala jelentősen emelkedik, ezért jóval sportosabb érzése van a szemlélőnek, vállalhatóvá vált a dizájn.toyota_prius_persona_special_edition_15_02.jpg

1A_640

A P2 övvonala alig emelkedik, ezért bumfordi jellege van. Ráadásul a P3-hoz rendelhető 17″-es felni, ami szintén előnyére válik. Biztosan lehet a P2-re is illeszteni, de gyárilag nem volt rendelhető és én még nem is láttam olyan P2-t, amin lett volna. Összességében a P2 számomra szinte érthetetlenül ronda.

 

PriusPLYN

kép: hát ez sem sokat segít a bumfordi dizájnon

 

Beltér:

Azt hiszem itt is a P3 javára billen a mérleg nyelve. P2 nem szokványos, P3 inkább az.

$_10

P2

Habár a P2 kezelése is rendkívül kényelmes volt, azért a P3 műszerfala jelentősen modernebbre sikerült. Ugyanakkor meg kell említeni, hogy a P2 kijelzőjén sokkal igényesebb és informatívabb grafikai elemek voltak, mint a P3-én.

Helykínálat és ülések tekintetében nem látok lényegi különbséget, akkorát semmiképpen sem, ami hűha élményt okozott volna.  A P3-ban viszont szerintem olcsósítottak egy árnyalatnyit a műanyagok minőségén. Pl a P2 kesztyűtartójának műanyagja határozottan puhább és filccel bélelt volt, P3 bántóan keményebb és kopogósabb, bélelés nélkül. Nem zörög semmi, de jó kemények a műanyagok.

FONTOS, hogy a P2 rendkívül jellegzetes istállószaga eltűnt a P3-ban. Megoszlanak a vélemények, sokan azt mondják, hogy az akksipakk szellőzése volt visszavezetve a P2-ben az utastérbe és ezért volt istállószag, sokan arra esküsznek, hogy a felhasznált műanyagok miatt. Én nem tudom, de az biztos, h nem szerettem a P2 szagát.

Kezelhetőség/funkciók:

A P3 jóval dinamikusabb, sportosabb, főleg  45-ös gumikon. Rugózása kissé feszesebb, de még bőven nem pattogós, nagyon kényelmesnek találtam mindkét autót.

P3-ban megjelent a vezetési mód választhatósága.

maxresdefault

Az ECO mód felel meg leginkább a P2 alap vezetési stílusának. Lusta gázpedál kezelés, csökkent légkondi hatékonyság. Más különbség nincs.

P3-ban én nem használom az ECO-t, Power módot is csak hirtelen kigyorsításnál (körforgalom, autópálya felhajtó, előzés). ECO-ban idegesít, hogy nem reagál kellően a gázadásra. Power módban ugrik a kocsi, ami részben a lineárisabb gázpedál kezelés, részben az elektromotor agresszívebb rásegítése miatt van. Összteljesítményünk így is úgy is azonos, ECO módban is le lehet padlózni és az eredmény ugyanaz lesz.

EV módot kitették könnyen elérhető helyre, de továbbra sem látom sok értelmét, a kocsi – amennyiben a computer engedi – amúgy is kisebb sebességnél (kb 50km/h-ig) EV módban halad, ha pedig EV módba teszed, simán felülírja egy nagyobb gázfröccsnél és bekapcsol a motor. Hatótáv EV módban kb azonos, mondjuk 1-2km mindkét típusnál.

Nagy különbségek vannak a tempomatnál, P3-ban sebességtartó a tempomat lejtőn is, azaz a kocsi visszatöltéssel igyekszik fékezni az autót (üzemi féket nem használja – nekem), tehát lejtőn is elég jól tartja a sebességet.

Érdekesség: kitapasztaltam, hogy berakom az elérhető legkisebb sebességnél (40km/h) a kocsit tempomatba és onnan manuálisan gyorsítok a gázpedállal. Ha leveszem a gázról a lábam, a kocsi agresszíven lassít az eredetileg beállított 40-es sebességre, sokkal nagyobb a visszatöltés mértéke, mintha csak “simán” levenném a gázról a lábam. Így sokkal jobban lehet fék kímélőben utazni. P2-vel ez az opció sajnos nem él, legalábbis nem emlékszem rá, hogy működött volna.

Sok vita volt fórumokon a B üzemmód használatával kapcsolatban. Nos én nem akarok senkinél sem okosabb lenni, az biztos, hogy én azonnal B-be teszem a váltót, amint dinamikus lassításra van szükség, kímélem vele az üzemi féket. Piros lámpa hirtelen vált előttem, hirtelen lassítani kell –> B. Szeretem, megszoktam, nem okoz gondot. Feleségem ugyanakkor soha egyszer sem teszi B-be a kocsit. Szinte látom is magam előtt, ahogy kopik az üzemi fék. 😀 Fontos tudni, hogy B állásban nem működik a tempomat.

Apropó fék. P3 fék és ABS kezelése jobb. Alig észrevehető az ABS és a fék működése, gyorsabb az algoritmus. P2-ben vizes csatornafedőre érve ABS elveszi a féket és jópár tized másodperc eltelik, mire újra felépült a fékerő, ami pont elég egy kisebb szívrohamhoz, vagy egy ráfutásos kocchoz. P3 nál is megvan ez a jelenség, de jóval kellemesebb. P2-ben kissé érezhető volt az üzemi fék elindulása a visszatermeléses fékezést növelni. P3-ban szinte észrevehetetlen.

 

Vezethetőség/dinamika:

 

Mindkét kocsi nagyon szintetikusan vezethető, kevés a visszajelzés az útról. Én ezt szeretem. Átülve feleségem MINI-jébe olyan, mintha visszaléptem volna 20 évet az autózásban. Ez inkább koncepció, mint hiba. P2 ugye 1.5 P3 1.8, ez érezhető is.

P2 teljesítménye kisebb, dinamikus gyorsításra kevésbé alkalmas, kellemetlenebb a motor hangja is. P3 felnőttesebb hangú, kifejezetten szeretem a hangját. Gyorsítás is megfelelő, ha odalépek neki. Ha megtanulja az ember “CVT-sen” hamar visszavenni egy egy pillanatra a gázt, akkor nem is bőg a motor, nyomatékból is gyorsul.

Akit részletesebben is érdekel az itt láthatja összehasonlítva, igaz angolul.

Összteljesítmény P2-nél 110, P3-nál 134 lóerő.

Én összességében jobbnak találom a P3 vezethetőségét.

2019-09-09_124221

Fogyasztás:

Mindkét autó meglepően keveset fogyaszt. Én nem csinálok lelki kérdést belőle, nem kapcsolok ECO-t, úgy megyek vele, ahogy más autóimmal is szoktam, előzékenyen, dinamukusan, de nem sportosan, a forgalom ritmusában. Így nekem 5l/100km-es a fogyasztásom több ezer km átlagában.

Megbízhatóság:

Már már hihetetlen, de a világon semmit sem költöttem egyik autóra sem, ami az olajcserét és a szűrő cseréket meghaladja. Egyike a legmegbízhatóbb autóknak, ez meggyőződésem. Sem hibajelzés, sem üzemzavar, semmi. Ha ehhez még hosszávesszük, hogy egy rendkívül szofisztikált, energiavisszanyerő rendszeres hajtásláncról beszélünk, egy igazi mérnöki csoda!

Végül itt egy jól sikerült P3 video kedvcsinálónak P2 tulajoknak. 🙂

Szemfülesek megfigyelhetik, hogy a kocsi ajtaja reteszelődik D-be rakáskor és nyit a P megnyomásakor. Ez feltehetően az amerikai kocsikban van csak így. A békésebb Európában nem. Habár az olaszoknál elkelne, főleg délen. 😀

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ne fogd vissza magad!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s