Mi történt az Index-szel?

Óriási változások álltak be az Index háza táján. Mivel a kormánymédia ködösít, a ballibmédia pedig nagyjából nem elemez, ezért kénytelen az ember jobban utánanézni a dolgoknak.

Megpróbáltuk Nektek összeszedni mindazt, amit az Indexről tudni érdemes.

Először is fontos leszögezni, hogy az Index egy brand, egy márkanév, mint az Opel, vagy a Sport szelet. Az Opelt a jelenleg a PSA csoport, 2017-ig a General Motors gyártotta, a Sport szeletet 1989 óta az amerikai Kraft Foods.

Az Indexet, mint média terméket a mai napig is az Index.hu Zrt. ‘gyártja’, a hirdetéseit pedig az Indamedia Sales Kft értékesíti.

Impresszum

A dolgok teljes megértéséhez érdemes áttekinteni a történetet az elejétől:

Az oldal elődje egy abCd nevű multimédiás CD kiadvány volt, amely 1992-ben indult, majd rövid úton internetes magazinná fejlődött iNTerNeTTo néven. Tulajdonosa akkor az IDG Hungary Kft volt, főszerkesztője pedig Uj Péter (jelenleg 444!, de erre még kitérünk később). Az IDG Kft-ről azt érdemes tudni, hogy az amerikai IDG Inc. kiadó magyarországi tagvállalata, azaz amerikai tulajdon.

Az akkori csapat ki akarta vásárolni az IDG-től az Internetto-t, mert az egyre népszerűbb lett és egyre több befektető érdeklődött akár pénzzel a zsebben is. Mivel nem tudtak megállapodni, a szerkesztőség felállt és faképnél hagyták az Internetto-t és vele az IDG-t is.

Megalakult az INDEX, létrehozták az anyacéget is URL Consulting Kft néven. 1999-ben vagyunk! Főszerkesztő Nyírő András, akkori fő mecénásuk a Pannon GSM volt.

Viszanylag hamar megalakult az Index Zrt, első tulajdonosai az Inventrás Kőrösi Ákos és Szőllősi Gábor (75 százalék), az internettós Nyírő, Gerényi, Uj Péter és Kéki Balázs technikai szerkesztő (10 százalék), továbbá Braun Róbert történész, Reisz Attila, a Microsoft Magyarország közelmúltban leváltott ügyvezetője, valamint Kövér József és Edward Sanborn pénzügyi magánbefektetők. A kör Nyírő távozása után további befektetőkkel bővül, és opciós részvénycsomagot kapnak az alkalmazottak is. A menedzsment tagjai: Kőrösi Ákos vezérigazgató, Braun Róbert vezérigazgató-helyettes, Uj Péter hírigazgató, Gerényi Gábor tartalomfejlesztési igazgató, Szabó Ákos kereskedelmi igazgató és Verhás Péter fejlesztési igazgató – a két utóbbi szakember a Graphisofttól, illetve a Compaqtól igazolt át az Indexhez.

2000-re Nyírő feloldhatatlan konfliktusok miatt távozik az Indextől, de ekkor még szó sincsen politikai nyomásról, vagy a politika közeledéséről, tisztán üzleti ellentétek vezettek a távozásához.

Közben azért népszerűvé vált az Index az egyedien pimasz, fésületlen hangvétel miatt, amely olyan, az Indexnél sztárrá váló újságíróknak volt köszönhető, mint pl. Szily László (később Cink, majd 444), valamint Tóta W. Árpád (ma HVG). Az írások színvonala időnként hullámzó volt, de persze ez nem jelenti azt, hogy nem lehetett komolyan venni az Index-et. Nagyon sok alapos oknyomozó riport jelent meg a portálon pl. Dezső Andrásnak köszönhetően.

Az első olyan jelet, ami már akár politika-közeli befolyást is sejtethet 2002-re datálhatjuk. Ekkor vette meg az Index Zrt-t a Wallis Rt, amelynek akkori vezérigazgatója Bajnai Gordon volt (igen, az a Bajnai Gordon, aki 2009-ben ügyvezető Miniszterelnök lett). Az akkori adásvételt a 2001-es Dotcom válság okozta pénzügyi zavar okozta, azonban erre a befektetői körre már nem lehet ráhúzni, hogy politika-mentes lenne.

Bajnai Gordon – Wallis Rt

2005-ben újabb tulajdonos-váltás történt, az új befektető Nobilis Kristóf (független üzletember) és Spéder Zoltán (akkori OTP alvezér), az új vezérigazgató pedig Vaszily Miklós (akkor még részvényelemző üzletember, mára NER lovag) lett – igen, az a Vaszily Miklós, aki később részt vett az Origó “Origósításában” és a TV2 jelenlegi remek mocsár- stílusának kialakításában.

Ők így látják

De ne feledjük, még csak 2005-öt írunk, azaz bőven a 2010-es “fülkeforradalom” előtt járunk.

A politikai hatalom ekkoriban vastagon a ballib oldalé – 2002-2004-ig Medgyessy, 2004-2009-ig Gyurcsány, majd 2009-2010-ben Bajnai volt a Miniszterelnök. Csak a miheztartás végett.

Csak mondom, hogy akkoriban senki sem állt fel, hogy az Index Zrt. függetlenségéért aggódjon. Azaz várjunk csak? Ahogy tellik múlik az idő, sorra állnak fel az akkori főszerkesztők, mind a NER létrejötte után:

2010 áprilisában távozott Bodoky Tamás, 2011 augusztusában Tóta W. Árpád és Bede Márton, majd 2011. szeptember 30-ával Uj Péter főszerkesztő is lemondott, hogy 2 év múlva megalapítsa a 444!.hu-t. Egyöntetűen mind azért állt fel, mert politikai befolyási kísérletet kellett megéljenek.

Uj Péter 2013-ban a 444! indulásakor

A 444! különben Jeti Válasz néven akart elindulni, ami feltehetően jogi okok miatt nem jött össze. A tulajdonlásról itt tudsz olvasgatni (2014-es cikk).

2017-ben Uj Péter ezt írta: KLIKK a CIKKRE

Orbánék persze a hatalomátvételt követően megpróbálták kivetni a hálójukat az Indexre, amely a (viszonylagos) függetlenségével a mai napig mélyen beágyazódott tüske a körmük alatt. 2017-ben derült ki, hogy még 2014-ben az akkor még maximálisan Orbán-szövetséges Simicska Lajos opciós elővételi jogot szerzett a portált kiadó cégre. Szerencsére ezzel már csak a 2015-ös G-nap után élt. Ez nagyon fontos momentum, ugyanis jól mutatja, hogy 2014-ben, azaz 6 éve már NER-közeli oligarchák martaléka és játékszere az Index Zrt, ami azért szomorú, mert kurvára nem volt róla senkinek sem annyira tudomása. Mert nem figyeltünk eléggé.

Csak egy napig volt a Mészáros Lőrinc előtti időszak legnagyobb oligarchája tulajdonos, hogy aztán bosszúból átadja az Indexet egy alapítványnak (Magyar Fejlődésért Alapítvány), ezzel védve meg attól, hogy az ORIGO.hu sorsára jusson. Az alapítvány egy cég tulajdonában van, amit az Index jogásza, Bodolai László tulajdonol (NP Nanga Parbat 17 Zrt.) és így nagyjából ő egy személyben igyekszik lavírozgatásssal biztosítani a tartalmi függetlenséget. Addigra Simicska már összebalhézott Orbánnal, ne feledjük!

Azért tisztán látni lehet, hogy a NER szépen lassan szisztematikusan bevásárolta magát az Index Zrt-be, hiába is dugdosták alapítványba és adták a céges jogásznak, akiben mindkét oldalon megbíztak, végül 2018.09.18-án, azaz 2 éve ezt írta a szerkesztőség az INDEX címlapra, ez fontos, ezért idemásolom szó szerint:

“Évek óta a frontvonalban érezzük magunkat. Mint egy világháborúban. Hol a Vörös Hadsereg söpör át rajtunk, hol a Wehrmacht, mi meg csak kapkodjuk a fejünket. És van, amikor vészjósló a csönd. Talán ez a legrosszabb. Hetek óta lehetett tudni, hogy valami készül körülöttünk, és a csönd most tört meg. A legfontosabb: az Index.hu Zrt. részvényei a Bodolai László irányítása alatt működő Magyar Fejlődésért Alapítvány tulajdonában maradtak. Ami változott: az Index legfontosabb partnerei – a hirdetéseket értékesítő CEMP SH, valamint a szerkesztőségi rendszert biztosító és fejlesztő cég – Ziegler Gábor és Oltyán József tulajdonába kerültek. Ugyanez a két ember cégein keresztül megvásárolta Bodolai Lászlótól az NP Nanga Parbat 17 Zrt.-t, ami a Magyar Fejlődésért Alapítványt alapította.

A jelenlegi helyzetben két garancia van arra, hogy az Index úgy működjön, mint eddig.

  • Az egyik a jelenlegi alapítványi konstrukció. Amíg ez nem változik, a kuratórium egyetlen tagja Bodolai László marad, a szerkesztőség szabadon dolgozhat.
  • A másik a mindenkori főszerkesztő, akit – úgy, mint eddig – a szerkesztőség megbecsült tagjai közül választ a szerkesztőség, és támogatja bizalmi szavazáson.

Ha így marad, akkor hiszünk abban, hogy maradunk, akik voltunk, a tartalmi függetlenségünkön csorba nem esik, és azokkal dolgozhatunk, akikkel mi jónak látjuk. “ – és ezzel a lendülettel létrehozták a híres hírhedt INDEX függetlenség barométert.

Sok cikket olvastam ebben a témában és sokat kutakodtam, Bodolai ma is fűnek fának nyilatkozik, azonban soha senki nem tette fel a kérdést neki, hogy vajon mi a fészkes fenéért adta el a két NER lovagnak, Zieglernek és Oltyánnak a függetlenséget úgy ahogy biztosító alapítványt tulajdonló céget? Megzsarolták? Sarokba szorították? Ki tudja. Ha bárkinek van ilyen jellegű infója, ne tartsa magában, írja meg kommentben.

Innen már nagyon gyorsan követték egymást az események.

A fent leírt és 2007 óta tartó próbálkozások után végül Vaszily Mikós 2020-ban ismét megjelent az Index háza táján, mivel bevásárolta magát az Index Zr-nek reklámokat szállító Indamedia Zrt -be (50%-al) – ez a cég értékesíti az Index.hu mellett a Velvet, a Totalcar, a Dívány, a SóBors, a Femina, a Retikül, a Női friss, a Napi.hu, a PORT.hu, az Indavideó, az Indafotó és az  Indamail hirdetési felületeit.

Namost addigra Vaszilynek elég rémes híre volt, a fent leírt Origo.hu és TV2 átalakítás miatt (akinek tetszik a két média nívója az tegye fel a kezét), ergo, ha egy ember bekopogtat két ajtón, ahol szétdúl két családot, akkor feltehetően a harmadik ajtón való kopogtatása sem azt fogja jelenteni, hogy kürtős kalácsot hozott a tarisznyájában.

Elkezdődött a dolgozói kopogtatás is Bodolai ajtaján: “mi van, mi történik, nagyon közel van már a NER, már átlépte a küszöböt is!” Bodolai nyugtatgatta a szerkesztőséget és Dull Szabolcs főszerkesztőt, azonban a gát már áttört.

Dullék átállították a barométert “veszélyben”-re, valamint feltehetően rohangászott fűhöz-fához (én is ezt tettem volna).

Kirúgták. A szerkesztőség pedig felállt. Az Index ebben a formában eddig tudta magát tartani, elveszett.

Most 2020 augusztusában itt tartunk, ótvar nagy hazugságok jelennek meg a NER-es médiában arról, hogy Gyurcsány, meg újbaloldal, meg régi baloldal, meg Döbrögi uram nem foglalkozik magáncégekkel.

Azt hiszem, hogy akinek egy kis szövegértése van, az látja, hogy ebből egy árva szó sem igaz és merő kitaláció. Azért nem mondom, hogy fake news, mert ezt a kifejezést is lejáratták ők maguk.

Mostanában azért magához tért a NER sajtó és nem hord össze már hetet havat, abban elsőre tényleg van logika, hogy a jelenlegi baloldali liberális média-köröknek is jól jött az Index szétzilálása üzletileg. De csak elsőre. Másodikra már nem, mivel már az ezt megelőző 21 évben is tehettek volna az Index ellenében, a folyamat nagyon szépen kirajzolódni engedi a NER lassú, könyörtelen, szívós befolyásszerzését, aminek ez lett a vége.

Nem gondoljuk, hogy az Index szerkesztőség általi elveszejtése nagy örömmel töltötte volna el a NER-t és Döbrögit. A bonyolult tulajdonlási struktúra is mutatja, hogy nem nyílt hatalomátvételt akartak, hanem szépen lassan rátelepedni az Indexre és kiherélni – különben ez meglepően sokáig sikerült is. Az igazán szemfüles olvasóknak biztos feltűnt, hogy komoly oknyomozó cikkek régen nem jelennek meg az Indexen. Oda-oda szurkáltak ugyan a NER-nek, az önkormányzati választások elveszítésében tutti, hogy nagy szerepe volt az Indexnek, gondolom ez is eredményezte a folytó kéz további szorítását most.

Azt sem hisszük ugyanakkor, hogy a 2022-es választások előtt ne jönne nekik jól, hogy eltűnt az Index a jelenlegi formájában, aligha sikerül COVID közepette elindulni egy új újságnak 2022-ig. Az pedig újabb biztos 4 év a NER-nek és Döbröginek. Sok kicsi sokra ment eddig is. Még egy fa dőlt ki az erdőben.

Balul is elsülhet azonban a dolog: ha a szerkesztőségnek sikerül összegründolnia az induláshoz becsült 4-500 millió forintot, akkor a 444! + HVG + 24.hu + RTL Klub + #leszmásik szerkesztősége elég ütős ellenzéki hangot üthet meg és messzire hallható lehet a szavuk.

Ennél többet erről a kérdésről egyelőre nem tudunk írni, akit igazán érdekel, hogy mi történt, az bőven tud a fentiek alapján tájékozódni és keresgélni. Szívesen várjuk a véleményeteket lent a kommentekben, azonban a szólásszabadságban csak addig menjetek el, hogy ne kelljen törölnünk a kommenteket. 😉

Ne fogd vissza magad!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s