Okostelefon aksi okos töltése

Pár éve már hibrid autóval járok. Hibridező körökben csodájára járnak az aksik megbízhatóságának, nem hibridezőket pedig talán pont az tartja vissza a vásárlástól, hogy  tudják, egy aksi pakk csere akár egymillió forintba is kerülhet. Márpedig a 8-10 éves Priusokban sem az aksi megy tönkre, sőt még az első generációs Priusok is elmászkálnak  eredeti aksi pakkal. Én most 3. generációs Priussal járok, nyoma sincs semmiféle elhasználódásnak, pedig minden nap használom.

2010-toyota-prius-front-three-quarters

Ha egy kicsit utánaolvasunk a dolgoknak, hamar kiderül,  hogy a (Toyota/Lexus) hibridekben az amúgy rendkívül elterjedt Ni-MH (nikkel-metálhidrid) akksik helyezkednek el. És a telefonjainkban? Abban is!

Márpedig az elektromos kütyüjeink akkumulátorai (főleg a mobiltelefonok, tabletek) nem arról híresek, hogy 1-2 évnél tovább bírnák. Már egy év után jelentkeznek tünetek, amik arra mutatnak, hogy a készülék fel fogja adni a harcot.

Low Battery On Apple Iphone 5S

Ti is érzitek az ellentmondást? Azért elsőre is érezhető, hogy itt a mérnökök valami turpisságot eszeltek ki – mégpedig nem a telefonok oldalán. A telefonok evolúciója annyira fel van pörgetve, hogy szinte már várod, mikor dobhatod ki és vehetsz újat, nem? 🙂 Azért az átlagos polgár egy autót nem hajít ki egy év után. Amellett a kutya sem venne hibrid autót, ha évente egymillióért kellene benne aksit cserélni.

Nos, megosztom veletek, mire jutottam. A probléma – és a megoldás is pofon egyszerű.

Azt az egyszerű tényt hallgatták el előlünk, hogy a Ni-MH és Li-Ion akksik nem szeretnek 100%-ra feltöltve lenni, valamint nem szeretnek 10-20% alá merülni. Ezen felül nem szeretnek felforrósodni és nagyon lehűlni sem.

A Toyota mérnökei ezt rendkívül egyszerűen megoldották: az aksit menet közben SOHA nem töltik 90% fölé, valamint lehetőleg nem engedik 20% alá merülni. Természetesen előfordulhat olyan üzemi helyzet, hogy kifogy a benzin és a kocsi kénytelen az utolsó elektronos leheletéig menni, de ez nyilván 10 évente egyszer fordul elő egy autó életében. Minden más esetben egyszerűen nem használja a hibrid rendszer az aksit, ha az túlzottan le van merülve. Emellett természetesen az aktív és passzív hűtésről is gondoskodnak, a kocsi nagyon okosan az utastérből veszi a hűtőlevegőt, hiszen feltételezik, hogy az utastérben maga az utas állítja be a megfelelő hőmérsékletet.

Ezzel a két egyszerű lépéssel tehát az autóipar elérte, hogy az aksik akár 15 évig is elketyegjenek.

Nézzük ugyanez a feltételrendszer teljesül-e az elektromos eszközeinkre.

A válasz egyértelmű NEM! 🙂

Töltöttség – a legtöbb felhasználó addig használja a telefont, amíg az le nem merül, majd ráteszi a töltőre és feltölti 100%-ra, sőt még az óvatosabb felhasználók is egész éjjel a töltőn hagyják az eszközt.

Hűtés – erről kár is beszélni, a telefon aksijának hűtése a legcsekélyebb mértékben sem megoldott, folyton kézben van, vagy töltőn, hőszigetelő műanyag tokba csomagolva. A fiatalság emellett sokat játszik, ami miatt még a processzor is melegszik. A gyorstöltés is nagy hővel jár. Az olcsó csere lehetőségétől is megfosztottak a mérnökök, már alig találni olyan készüléket, amelyben cserélhető aksi van.

banner-background-why-is-my-phone-getting-hot-460x230-min

Az eredményt ismerjük. Az eszköz max 2-3 év után megy a kukába. De már ezt megelőzően is szenvedünk, mert az aksi élettartama drámaian csökken.

OK, elég a dumából, mit tehetünk?

Íme a túlélő pakkom:

Töltés: ne hagyd magad megvezetni! Mivel többnyire éjjel töltöd az aksit, nem kell 2-3Amperes-es villámtöltővel tölteni. Így kevesebb hő termelődik.  Elég oda az 1A. Ezen felül könnyű osztás szorzással ki lehet számolni, hogy hány órát kell tölteni éjjel az aksit.

Tegyük fel, hogy 4000mAh-s aksid van. Ezt cirka 4 órát kell tölteni teljes lemerültségtől 100%-ig 1A-es töltővel. Ha betartod az autóipari szabályokat, akkor nem engeded mondjuk 10% alá esni a telefont és nem töltöd 90% fölé. Ez egy fenti méretű aksinál azt jelenti, hogy kiesik kb felhasználható 800 mA. Azaz ha éjszaka mondjuk max 3 órát töltöd, akkor nagyon nem foghatsz mellé. Reggelre lesz egy 90%-osra töltött aksid, pont ez a cél.

“Na jó, de éjjel alszunk, nem töltőt kapcsolgatunk!” – mondhatod. A megoldás ismét pofon egyszerű. Időkapcsolót kell beszerezni. Ez mintegy 990Ft bármelyik barkácsboltban.

gao-mechanikus-mini-napi-idokapcsolo-ora-konnektorba-3680w-min-30-perc-0760

Már csak egy lépésre vagy a megoldástól. 🙂 Mivel a töltés is hőt termel, amit ugyebár utál az aksi, ezért érdemes a kapcsolót éjszaka 6 * 1/2 órás intervallumra beállítani, ami éjjel fél órás intervallumokban összesen 3 órát tölti az aksidat. Reggelre egy friss, kb 90%-ra töltött aksi vár majd.

Természetesen telefononként egyszer azért számolgatni kell a töltési időt,  az aksi és a töltő kapacitása azonban egyszerű osztás-szorzással megadja a választ.

Ezen kívül vegyél esetleg egy ‘powerbank’-ot, ha esetleg napközben eléred a kritikus 10-20%-os szintet, akkor gond nélkül rá tudj tölteni. (A powerbank élettartamára is érdemes vigyázni!)

Ugyanúgy kiagyalhatsz más trükköket is, én pl 70% körülire lőttem be a reggeli töltöttséget, majd a kocsiban felügyelettel (hiszen ébren vagyok) töltök még rá 10-20%-ot, így mire elkezdem a napot,  tökéletesen a kívánt mértékre fel van töltve az aksi.

xiaomi-5000mah-power-bank1

 

Sok sikert a mini projekthez! Remélem hozzájárultam kedvenc telód és idegrendszered élettartamának meghosszabbításához. 😀