Az autóipar melléfogásai

Most nem autótípusokról fogok írni, hanem olyan – számomra- érthetetlen dolgokról, melyek évekig meghatározták, vagy meg fogják határozni az autóipart.

Az ezt megelőző érában, amikor öreg papák ültek az igazgatótanácsokban, széria kazettás magnókkal örvendeztettek meg bennünket a CD korszakban, majd CD-vel, mikor már mindenki mp3-at hallgatott. Sokan csak szimplán telefontartónak használták.

dscn5551jpg.jpeg

Ma mintha éppen az ellenkezőjét tapasztalnám. Az autóipar hosszú nyelvvel próbálja kielégíteni a vásárlók vélt vagy valós igényeit, sokszor nem törődve avval, hogy ésszerű-e, vagy éppen ciki a megoldás. Vegyük tehát csokorba őket!

1. Kamu kipufogók – kamu hűtőrácsok és légbeömlők.

A dupla kipufogók – műszaki okokból – ezidáig csak a nagy lökettérfogatú V6-V8-V12 motorokat jellemezték, némileg érthető okokból. Ezek a rettentő nagy erejű autók nagy mennyiségű kipufogógázt termeltek, amit oldalanként volt célszerű elvezetni.

Hosszú évtizedek alatt a dupla kipufogó a drága autók státusszimbólumává vált. Azonban már a prolik is át kívánják élni azt a páratlan életérzést, hogy a mögöttük poroszkáló egyedet megeszi a sárga irigység! Nos, az eredmény alant látható:

14c263_093-55b635e57bdc1.jpg

Ugyanez a helyzet a légbeömlőkkel. A nagy teljesítményű autókat intenzívebben kell hűteni, amire remek módszer a menetszél megfelelő helyekre terelgetése, azonban ugye mondanom sem kell, hogy az átlagos teljesítményű autóknál erre nincs szükség. Mégis miképpen lehet akkor, hogy az autóipar elárasztott minket a kamu légbeömlőkkel?

2 dollárból akarja megúszni az autógyár és a tulaj a drága légbeömlőket? A KIA Stinger anélkül is fasza autó, miért égeti magát a KIA kamu motortér légbeömlőkkel?

kia-stinger-trim-levels_o.jpg

A kis Suzuki vevőköre vajon rallye légbeömlőkre vágyik?

New-Suzuki-Ignis-2017-749013.jpg

A HONDA lőtte a legnagyobb bakot a rosszul értelmezett kamugépezettel. Ilyen kamu hátsó légbeömlő és diffúzor pornót még nem látott az autóipar.

cc_2018hoc020005_02_640_si.jpg

Talán ennyi WTF! elég is odakint, fáradjunk beljebb – itt is van néhány teljesen agyament ötlet, ne féljünk.

2. Zongoralakk

Mi a nyavalya ütött a dizájnerekbe? Otthon sem vonok be semmit zongoralakkal – kivéve a zongorát – mert porosodik, mert sérülékeny. Miért kellene mindez a kocsimba? Nos szerintük ez az egyetlen módja annak, hogy jól érezzük magunkat. Lássuk az eredményt:

mercedes-c-class_12-53a18e73e0-5409c2e959958.jpg

Tesla-Model-X-seatback-glossy.jpg

s-l1000.jpg

Nagy összegben fogadok, hogy a drágább modellek után lecsurog a trend az alsóbb néposztályokhoz is. Zongoralakkot mindenkinek vaze!!!

3 – Infotainment screen mindenáron!

Ennél is szánalmasabb próbálkozás a műszerfal teljes elektronizálása, azonban ez már túlmutat az öncélú majomkodáson. Az a tény, hogy jó néhány mai autón már nem tudja a sofőr a műszerfalon közvetlenül állítani az utastér hőmérsékletét, hanem rá van kényszerítve egy kétes minőségű tabletnek látszó tárgyon ezt elvégezni: nos ez már felelőtlenség. Értem én, hogy a Tesla nagyon cool, de az a kaliforniai geekektől csurgott le a felső középosztályba. Ráadásul önvezetés közben egyszerűbb matatni. Nézzük az úgynevezett “infotainment screen” reverz evolúcióját.

TESLA:

vrg_model_3_dashboard_head_on_view.0.jpg

Random kisautó:

2017-Suzuki-Ignis-GLX-SUV-orange-press-image-1200x800-(3).jpg

Maguk a tervezők sem tudják, hogy mit kezdjenek a tabletet a műszerfalra őrülettel, sok olyan autóbelsőt láttam, ahol a helyet nem tudták kitölteni, ezért giga méretű gombokkal rakták tele a képet, vagy épppen a fizikai gombok ismétlődtek a tableten. Példa egy anatómiai lóra (indokolatlanul nagy gombok, gomb-ismétlődés, kegyelemdöfésként zongoralakk):

Subaru-Starlink-Infotainment-ILIKA-1600x1067-679x453.jpg

Végezetül egy értelmetlen öncélú járvánnyal hozakodom elő.

4 – Nagy felniket a népnek!

Az ötlet szintén a nagy és drága autóktól jött. Bemutatták a Genfi Autószalonon, ujj vastagságú gumival és csillogó nagy felnivel a sikeres autót, íme:

000eb049-500.jpg

Valóban szép. Az ember nyála folyik.  Azonban a közúton az olcsó kocsikkal a  következő történik. A lapos gumi hamar megsérül a Petőfi utcában, nem nyújt megfelelő menetkomfortot, mert nem nyeli el a döccenőket, sok lökést ad át az amúgy is alultervezett futóműnek, ami hamar megadja magát. Ezen felül a nagy felni nehezebb, mint a gumiban volt a levegő (ami helyett felnit vesz a nép), ezáltal sokkal nagyobb a rugózatlan tömeg, ami tovább nehezíti a futómű sorsát. Nem beszélve a bődületesen drága gumikról. Gyermekkoromban 13-as felnik is elterjedtek voltak, később évtizedekig 14-es felniken gördült a világ. Most? 16-os felni már ciki. 19-est vesznek az emberek a maxinak látszani akaró mini-terepjárójukra.04-mazda-cx-3-ny-auto-show-2018.jpg

 

Csak remélni tudom, hogy az autógyártás kibohóckodja magát és visszatalál egy biztonságos környezettudatos és kényelmes optimumra.

 

 

 

Ne fogd vissza magad!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s